ebcbbfeddfbdeedcbcfcdaeabbad
door: Ferdinand Woltjer | Zodiac Horoscoop ©

Wanneer ik zeg voel de angst , bedoel ik niet het negeren, onderdrukken of minimaliseren van het gevoel van angst om iets te doen dat ongemakkelijk is. Ik bedoel, voel de angst, valideer het, maar laat het niet in de weg staan ​​om iets belangrijks te doen of te zeggen. Heb je ooit je angst om iets te doen in de weg laten staan ​​en heb je er later spijt van gehad? Een manier om spijt te verminderen is om de angst het hoofd te bieden en door te werken.

Als we het hebben over angst, heb ik het niet over de soort angst die wordt ervaren als reactie op een reëel gevaar. Ik heb het over de angst die, als het niet werkt, levenservaring, effectievere communicatie met anderen en soms zelfs meer zelfrespect in de weg kan staan. Als we de angst niet verwerken, beperken we ons om een ​​meer vervullend en verrijkt leven te leiden.

Waar zijn we bang voor?
Er zullen altijd dingen zijn waar we bang voor zijn. Als we echt contact hebben met onze gevoelens, weten we dit. In verschillende situaties kunnen we een beetje angst of een grote angst ervaren, of iets daartussenin. Het is onvermijdelijk. Alleen al door te leven is het onvermijdelijk dat we op een bepaald moment angst zullen voelen.

Sommige dingen waar we bang voor zijn, zijn dingen die we misschien wel willen doen. Toch voelt het nog steeds eng en moeilijk.

  • We kunnen bang zijn om een ​​behoefte, wil of bezorgdheid te delen met onze partner.
  • We kunnen bang zijn om een ​​vergadering in onze gemeenschap te leiden.
  • We kunnen bang zijn om iemand te benaderen waartoe we ons aangetrokken voelen.
  • We kunnen bang zijn om naar een sociaal evenement te gaan of lid te worden van een nieuwe organisatie.
  • We kunnen bang zijn om een ​​verhoging te vragen.
  • We kunnen bang zijn om te reizen.

Andere dingen waar we misschien bang voor zijn, zijn die we misschien niet willen doen, maar het is in ons hoogste goed om ze te doen. Zoals hoe angst ons kan leiden om te voorkomen dat we iemand aanspreken waartegen we ons boos voelen, zodat we een probleem kunnen oplossen, of we kunnen vermijden om een ​​betere baan te zoeken omdat we bang zijn voor het sollicitatiegesprek.

Voel de angst
Vaak zijn we niet open of willen we niet delen dat we bang zijn voor iets omdat we kwetsbaar of zwak voor iemand anders lijken. We kunnen het gevoel hebben dat we mogelijk worden misbruikt. We zijn misschien bang om te vragen wat we willen of nodig hebben van onze partner, familielid, vriend of baas omdat ze misschien boos worden. Ze mogen nee zeggen en dan voelen we ons afgewezen.

Het is alleen mijn angst praten

Zeggend: “Het is alleen mijn angst”, voor onszelf kunnen we ons helpen om te relativeren dat wat we ervaren gaat over onze waarneming. Zeggen, “Het is alleen mijn angst”, is niet een manier om te minimaliseren wat we voelen of het op enige manier te bagatelliseren ,  het is een poging om onze angst in perspectief te plaatsen.

Soms vermijden we misschien gewoon iets te doen zonder ons in te checken om te zien wat onderaan onze vermijding zit. Soms kunnen we rationaliseren dat we echt niet iets willen doen en niet dieper willen kijken naar wat er echt in ons omgaat. We weten misschien niet eens dat we bang zijn. Tijdens psychotherapie heb ik benadrukt dat een van de eerste stappen om iets te kunnen doen of zeggen waar we bang voor zijn, is om eerst te merken dat we bang zijn.

Meer inspiratie